Au Pair in Australia łączy ze sobą ludzi pochodzących z odmiennych kultur. Wiąże się to często z odmiennymi przekonaniami i oczekiwaniami względem zasad wspólnego życia i metod pracy z dziećmi. Naturalne jest zatem, że niekiedy pojawiają się nieporozumienia i konflikty. AIFS pomaga au pair i rodzinie goszczącej zidentyfikować potencjalne obszary takich nieporozumień i proponuje rozwiązania, które mają usprawnić i ułatwić dalszą współpracę.
Proces wspierania au pair i rodziny goszczącej w rozwiązywaniu problemów zaczyna się jeszcze zanim au pair dołączy do nowej rodziny. Twoja rozmowa kwalifikacyjna, Poradnik Przedwyjazdowy oraz Orientation po przyjeździe do Australii mają na celu przygotowanie Cię do dobrej współpracy z rodziną goszczącą. Ponadto, czas przed wyjazdem należy wykorzystać na wymianę jak największej ilości informacji z rodziną goszczącą, co pozwoli obu stronom na rozpoczęcie programu z realnymi i podobnymi oczekiwaniami i intencjami.
Jeżeli mimo to podczas programu pojawią się wyzwania dotyczące współpracy z rodziną, AIFS będzie zachęcać obie strony do przeprowadzenia szczerej rozmowy na ten temat lub zaproponuje inną strategię. Jeśli problem nie ustąpi, AIFS może wyznaczyć spotkanie mediacyjne, podczas którego au pair, rodzina goszcząca oraz przedstawiciel biura w Australii będą mogli omówić zaistniałą sytuację i wspólnie szukać rozwiązania. Po sesji mediacyjnej nasz przedstawiciel kontaktuje się osobno z au pair i rodziną goszczącą aby sprawdzić, czy sytuacja uległa poprawie.
Jeśli mimo mediacji, pomocy biura w Sydney oraz prób rozwiązania konfliktu z obu stron nie dochodzi do poprawy, au pair lub rodzina goszcząca mogą wystąpić o rozwiązanie kontraktu z 2-tygodniowym okresem wypowiedzenia. Sytuacja zostanie wówczas dokładnie przeanalizowana przez biuro w Australii, które zadecyduje, czy strony mogą ubiegać się o zmianę rodziny goszczącej/au pair – tzw. „rematch”. Możliwość rematchu uzależniona jest od dostępności rodzin i ich dopasowania z au pair, dlatego AIFS nie może zagwarantować, że w przypadku przerwania kontraktu z rodziną goszczącą znajdzie się inna odpowiednia rodzina, albo, że opcja zmiany zostanie w ogóle udostępniona.
W przypadku udostępnienia opcji rematchu, AIFS dokładnie omawia odpowiednie procedury z au pair i rodziną goszczącą, dbając o to, aby pomimo zaistniałych wyzwań obie strony były przez cały czas dla siebie życzliwe i okazywały wzajemny szacunek. Biuro w Sydney kontaktuje się z uczestnikiem, aby ustalić, jakie rozwiązanie będzie dla niego najbardziej odpowiednie w zaistniałej sytuacji. Następnie aplikacja uczestnika umieszczana jest ponownie w systemie i udostępniona tym rodzinom goszczącym, które również w danej chwili przechodzą rematch lub są chętne do przyjęcia au pair na krótszy okres. Proces dopasowania uczestnika do rodziny goszczącej przebiega wówczas podobnie jak za pierwszym razem.
Biuro w Australii dołoży wszelkich starań, by znaleźć nową rodzinę w ciągu dwóch tygodni i w tym czasie au pair powinna przebywać u rodziny goszczącej wykonując dalej swoje obowiązki. Jeśli jednak z jakiegoś powodu dalszy pobyt u dotychczasowej rodziny nie jest możliwy, AIFS pokrywa koszt pierwszych 7 noclegów uczestnika w miejscu zastępczym, ustalonym przez biuro w Sydney. Jeśli okres ten przedłuży się, koszty kolejnych noclegów pokrywa uczestnik. Koszty utrzymania (w tym posiłków) od momentu opuszczeniu domu rodziny goszczącej pokrywane są w całości przez uczestnika. Koszt transportu do nowej rodziny pokrywany jest przez nową rodzinę lub AIFS, chyba, że rematch ma miejsce w ciągu pierwszych 4 tygodni pobytu.
Jeśli pomimo wszystkich powyższych wysiłków ze strony biura oraz au pair znalezienie nowej rodziny nie będzie możliwe, AIFS może, ale nie musi, zaproponować uczestnikowi udział w innym programie AIFS w Australii. W przypadku niedostępności takich opcji lub decyzji o niekorzystaniu z dalszych usług AIFS, uczestnik powinien zorganizować swój dalszy pobyt w Australii oraz powrót do kraju na własną rękę.